Wednesday, May 11, 2011

Selamat Hari Jururawat

Salam,

Hari Jururawat disambut pada 12 Mei setiap tahun sebagai hari memperingati jasa2 baik jururawat... Hehe... Saya adalah salah seorang dari nya. Saya pun tak sangka saya bole jadi salah seorang dari nya. Kerjaya yang amat mencabar bagi saya, menjaga manusia lain, manusia lain yang menharap kan kita untuk sihat, nyawa mereka kat tangan kita. Kerjaya yang boleh menentukan hidup dan mati nya kita.... Hehe... Saya bekerja di wad kanak2 yg hampir 11thn pengalaman... Dari sejak graduate year 2000... sampailah hari ni. Jururawat juga memberi saya peluang untuk sampai ke luar negara... mengambil pengalaman yang x seberapa dan walaupun tak selama mana, tapi saya bangga....

Dalam keluarga saya, takde siapa yang menjadi jururawat, kecuali isteri kepada PakLong saya. Tidak lah mendapat influence dari dia... Cuma kebetulan sahaja. Kebetulan saya nampak advertisement yang menarik. Dan mendapat sokongan dari mak ayah, yang mungkin dah risau saya dok umah sejak abis SPM tahun 1995... lalu saya try lah apply. Tgu2 sekali dapat la pula, sebenar byk halangan ny... masa saya dapat panggilan interview tu, ayah saya keluar meronda (di laut), kampeni tu sanggup menunggu sampai lah ayah balik... Dari Johor Bahru ke Subang Jaya... main hentam jek. Tapi nasib bek lah orang yang keje kat kampeni tu sanggup beri direction... Hehe... Kenangan betul...

Tapi saya amat bersyukur yang saya bekerja sebagai jururawat... lebih2 lagi menjadi jururawat di wad kanak2...  Memang mencabar... dah la smua dose ubat nya kenal kira, terlebih parah, terkurang kn tak baik2 pulak budak tuhh... Hehe... lagi mencabar ialah mak bapak mereka... Haha! Ada suka, ada duka... pernah dimarah mak bapak pesakit, di marah oleh boss... Melayan mak bapak pesakit yang tak faham bahasa, dia ingat dia jek betul... tension ng perangai doktor, perangai kengkawan.... expectation orang2 atasan... bebanan kerja yang semakin mencabar... dan ekonomi negara sekarang nih... Aikk... termasuk sekali ekk... Hehe... tu nak cakap pasal gaji... Hehe... Yang paling seronok bila pesakit tu kenang kan kita... At least ucapkan terima kasih/ thank you adalah sesuatu yang amat besar... Jangan lah asyik nak memarahi atau mencaci kami...

Anyway, Happy Nurses Day to all nurses in the world... and to me...  I am proud that I am a NURSE... ^_^


No comments:

Post a Comment

thank you for ur comment